Dit is deel drie van de tiendelige serie: “Joomla! Virtuemart Tips”. In deze serie komen belangrijke zaken aan bod bij het bouwen van een succesvolle (Joomla Virtuemart) webwinkel. In deel twee heb ik het gebruik van Google Analytics en Zoekmachine vriendelijke url’s in Joomla Virtuemart besproken. Vandaag kijken we hoe de Joomla webwinkel verder geoptimaliseerd kan worden door garanties, het vasthouden van de aandacht en duidelijkheid.
Wat garandeert u?
Als uw bezoekers vertrouwen hebben in uw Joomla Virtuemart webwinkel zullen ze eerder overgaan tot aanschaf. Door garanties te geven (en deze na te komen) wint u het vertrouwen van uw bezoekers en worden dit blijvende klanten. Denk allereerst goed na over een niet goed geld terug garantie met een ruim aantal dagen. Tevreden klanten zullen dit niet misbruiken. Durft u ook te garanderen dat u binnen een dag op een vraag reageert?
Bent u wel interessant genoeg?
Vandaag de dag wordt er geschreeuwd om uw aandacht. Uw bezoekers negeren wanhopige aandachtskreten en irriteren zich aan ongevraagde reclame uitingen. Vraag dus altijd eerst toestemming aan klanten of ze op de hoogte willen blijven en stuur geen ongevraagde nieuwsbrieven. De kunst is juist om interessante acties te bedenken waardoor de bezoeker naar uw site getrokken wordt en op de hoogte willen blijven. Interessante acties kunt u ruim interpreteren. Ludieke online of offline acties werken goed, maar ook waardevolle artikelen waar uw bezoekers wat aan hebben.
Is uw Joomla Virtuemart webwinkel wel duidelijk?
Slechte communicatie veroorzaakt veel problemen en ergernissen. Dit gaat u zeker klanten kosten. Als aan het einde van de bestelling ineens blijkt dat de genoemde prijzen exclusief btw waren, haken mensen af. Of als de verzendkosten totaal uit verhouding zijn en pas laat genoemd worden. Communiceer direct en duidelijk zodat uw klanten altijd weten waar ze aan toe zijn. Laat uw Joomla webwinkel door verschillende mensen testen om erachter te komen of u het goed hebt gedaan. Luister goed naar de kritiek die u krijgt.