Dit is deel twee van de tiendelige serie: “Joomla! Virtuemart Tips”. In deze serie komen belangrijke zaken aan bod bij het bouwen van een succesvolle (Joomla Virtuemart) webwinkel. In het vorige deel kwam al een klein beetje naar voren hoe je een Virtuemart webwinkel kunt optimaliseren voor Google. Deze keer zoom ik in op het gebruik van statistieken en zoekmachine optimalisatie.
Google Analytics
Google Analytics is een uitgebreid gratis statistieken programma waarmee u informatie kunt bijhouden over uw bezoekers, waar ze vandaan komen, welke browser ze gebruiken en via welke zoekwoorden mensen op uw site gekomen zijn. Het enige wat u daarvoor nodig hebt is een Google account. Ga naar: www.google.nl/analytics om de website aan te melden. Na aanmelding krijgt u een speciale code: bv. UA-1234567-12 welke u in de template moet plaatsen. Deze code kunt u handmatig plaatsen of met een Google Analytics Tracking Module. Kijk in de JED (Joomla! Extensions Directory) voor een geschikte oplossing.
Zoekmachine vriendelijke url’s
Google waardeert het als url’s mensvriendelijk zijn en niet volzitten met allerlei cijfers en vreemde tekens. Dus liever niet deze url: www.uwdomein.nl/index.php?option=com_content maar meer deze: www.uwdomein.nl/bestellen.html. Dit hoeft u natuurlijk niet allemaal zelf in te voeren in uw Joomla! Virtuemart webwinkel. Hier zijn speciale SEF (search engine friendly) componenten voor. Deze kunt u gewoon via Joomla installeren en configureren. Wij raden sh404SEF aan. Maar er zijn meerdere mogelijkheden. Voor meer informatie over de instellingen hiervan kunt u het beste de handleiding doorlezen of meer informatie zoeken op een Joomla! forum.